Monday, April 12, 2010

Rupanya begitu......:-)

Hari ini merupakan hari pertama saya menduduki peperiksaan final bagi sem ini. Alhamdulillah, ALLAH Taala permudahkan bagi saya menjawab soalan peperiksaan tersebut. Kini tinggal 6 paper lagi untuk saya hadapi. InsyaALLAH, doakan kejayaan saya kerana saya ingin waqafkan diri untuk Islam. ALLAHUMMA AMIN.

Saya teringatkan dia.......

Saya teringatkan dia. Kerana dia mengingatkan saya kepada ALLAH Taala. ALLAHU RABBI. Siapakah dia yang saya maksudkan? Saya berikan jawapan sebentar lagi. Nak dijadikan cerita, tiba-tiba ALLAH Taala gerakkan hati saya untuk membaca mesej yang pernah dia hantarkan kepada saya.
Mesej bertarikh : 11 Feb 2010
Waktu Malaysia : 19:11
Ayat mesej : "theswordofallah.blogspot.com .Nanti awk free g tgk blog ni."

**Tatabahasa agak tidak tepat serta penggunaan ayat yang rojak. Sudah adat SMS begitu. Jangan tiru di rumah yer! (",)v

Saya pun lantas menaip "theswordofallah.blogspot.com". MasyaALLAH. Best. Saya sebenarnya agak jarang membaca blog orang yang tidak saya kenal. Tapi sejujurnya saya kagum dengan penulisan si penulis. Saya mula rasa ingin mengasah lagi bakat untuk menjadi lebih baik kerana ALLAH Taala.

Maka saya mula faham. Kenapa dahulu dia seolah-olah menggalakkan saya baca blog ini. Dan banyak lagi dia pernah nasihati saya. Alhamdulillah. Demi ALLAH, Dia SAHABAT saya dunia akhirat insyaALLAH. Bahkan jika ditakdirkan lebih dari itu pun saya sudah pasti tidak menolak. Allahumma Amin.

Perkara berkaitan....

Saya mengaku saya bukan malaikat yang tidak punyai nafsu. Saya juga pernah mengalami perasaan ingin berkasih sayang. Tidak kira kasih sayang dengan ibu bapa, keluarga, guru-guru, sahabat handai dan tidak terkecuali kepada insan yang bergelar muslimat. Namun, Alhamdulillah. ALLAH Taala memberikan kesedaran buat jiwa yang alpa ini dengan banyak ujian. Untuk kembali kepada fitrah Bertuhan. Dan sesungguhnya kasih sayang yang sejati adalah kepada ALLAH Taala.

Cinta pada manusia kelak kau akan kecewa....
Cinta pada bunga kan layu akhirnya....
Cinta pada harta kelak kan musnah binasa...
Cinta pada dunia, tipuan semata-mata....
Cinta ALLAH adalah hakiki....

Moga-moga ku jadikan 'hatiku milikmu' Ya ALLAH. Jika diizinkan panjang umurku bertemu jodoh, maka Engkau berikan jodohku seorang muslimat yang juga memberikan cinta sepenuhnya kepadaMu. Allahumma Amin.



Pengharapan buat diri.....



Kerana diri saya diberikan nama "Ahmad Muzakkir". Maka, alangkah baiknya jika diri ini menjadi Ahmad (yang terpuji) dan Muzakkir (Pemberi peringatan) yang sejati. ALLAHUMMA AMIN. Kuasai ilmu untuk Islam. Baik ilmu dunia mahupun akhirat. Hadis Nabi ada menyuruh kita agar:-
"Kejarlah duniamu seolah-olah dikau akan hidup selama-lamanya. Dan kejarlah akhiratmu dikau akan mati esok".(lebih kurang begini maksudnya)

Jangan kerana peperiksaan (bertepatan dengan minggu exam ini). Kita mula bertungkus-lumus untuk menguasai ilmu. Maka jika begitu yang berlaku pada diri kita, yakinlah bahawa keberkatan ilmu itu sudah hilang. Kerana sesungguhnya ilmu itu ada barakahnya.

Nasihat ini semuanya untuk saya. Kalian juga tidak terlepas untuk mengambil ibrah daripada nasihat ini. Saidina Ali pernah berkata; "Usah dilihat pada orang yang menyampaikan ilmu itu kerana dia sudah pasti tidak sempurna. Sebaliknya, lihatlah pada ilmu yang telah disampaikan". :-)

Buat yang lebih baik selepas ini...

Jujur kata, saya bukan orang kuat dalam Badan Dakwah dan Rohani di UTeM. (dahulu mungkin orang kuat. Namun bukan lagi kini). Alhamdulillah, seruan dakwah itu datang semula kepada saya. Biarpun bukan orang penting dalam BADAR. Biarpun sekadar ahli 'bermasalah' dalam jemaah. InsyaALLAH saya akan cuba buat yang terbaik. Saya sesungguhnya masih ada beberapa sem lagi di UTeM. Jadi, berbaki beberapa sem ini insyaALLAH saya akan lakukan terbaik. Counter back apa kekurangan yang mampu diperbaiki. Nasihat ini juga untuk kalian yang mungkin di dalam alam universiti. Jika dahulu kita bermalas-malasan dalam urusan dakwah. InsyaALLAH sekarang sudah sampai masa untuk kita bangkit. Mulakan semangat itu dari dalam diri. Kerana sesungguhnya kita tidak mungkin boleh lari dari urusan dakwah. Jika kita cuba lari, maka jawablah kelak di depan ALLAH Taala. Na'uzubillahi min zalik.

"BARANGSIAPA YANG MENGUCAPKAN TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH (KALIMAH SYAHADAH), MAKA SESUNGGUHNYA DIA ADALAH DA'IE" -Hadis Nabi Sallahu a'laihi wasallam-

Nota **

Untuk makluman, berikut adalah tarikh peperiksaan saya. Di kesempatan yang ada ini, saya pohon doa daripada kalian semua:-

-> Control Engineering (12/4/2010 - pukul 9.00 pagi)
-> Mechanics of machine (16/4/2010 - pukul 8.30 pagi)
-> Pembangunan Sosio-Ekonomi Malaysia (19/4/2010 - pukul 2.15 petang)
-> Thermodynamics 1 (20/4/2010 - pukul 2.15 petang)
-> Technical Communication 2 (23/4/2010 - pukul 3.00 petang)
-> Numerical Method (27/4/2010 - pukul 2.15 petang)
-> Mechanical Vibration (30/4/2010 - pukul 8.30 pagi)

Tidak salah rasanya memohon doa dari kalian. Betul tak? Lillahi Taala.

Juga tidak salah untuk menganjurkan agar sebelum tidur kita amalkan membaca Surah Al-Mulk ditambah dengan Surah As-Sajadah. InsyaALLAH fadhilatnya yang saya tahu kelak kita akan terlepas atau diringankan daripada seksa Kubur. Namun, niatkan untuk mendapat keredhaan ALLAH Taala yang lebih utama.

Kalian boleh mencadangkan apa-apa blog yang kalian fikirkan baik untuk saya baca. Mudah-mudahan keberkatan itu akan dimiliki bersama. Wallahhu a'lam. Wassalamualaikum.

6 comments:

  1. salam.sememangnya sifat itu ada pada kamu sejak sy kenal kamu.semoga kamu berterusan menjadi pemberi peringatan kepada yang lain.

    ReplyDelete
  2. tak cakap pun sape 'dia yg dimaksudkan'..
    (:

    ReplyDelete
  3. try buka theswordsofallah.blogspot.com.. tp, x berdaftar..ehehe..
    teringin juga nak baca.. :)

    ReplyDelete
  4. http://theswordofallah.blogspot.com/

    xde 's' pada sword tuh....hrp mklum

    ReplyDelete
  5. sape "dia yg dimaksudkan"?

    ReplyDelete
  6. sudah sy jelaskan siapakah dia...dalam tulisan itu ada ditulis seperti ini:-
    "Demi ALLAH, Dia SAHABAT saya dunia akhirat insyaALLAH"

    dia adalah sahabat dunia akhirat sy insyaALLAH~

    ReplyDelete