Friday, April 9, 2010

mencari sinar baru.....

Assalamualaikum

Saya tidak pasti ini entry yang keberapa sudah saya tulis dalam tempoh minggu ini sahaja. Mungkin minggu ini ada masalah sikit yang menimpa. Minggu sebelum berita tentang pemergian arwah datuk kesayangan. 2 orang itulah yang menjadi punca nama saya 'Ahmad Muzakkir'. (mudah-mudah sifat saya seperti nama saya itu sendiri.AMIN). Mungkin takdir ALLAH Taala membatasi segala-galanya. Semua makhluk akan menghadapi saat yang dikatakan kehancuran itu. Semua manusia pasti mati. Dan minggu ini pula ada masalah peribadi serta lain-lain tekanan belajar dan sebagainya.

Alhamdulillah, saya sangat-sangat bersyukur. Pabila diri diuji begini, saya tidak mengambil tindakan bodoh seperti yang saya pernah lakukan dahulu. (Cerita itu sudah lama berlalu maka tidak berniat untuk mengkhabarkan kepada kalian. Pass is pass). Kini saya menemui method baru untuk melepaskan segala tekanan. Dengan menulis, Alhamdulillah ia menjadi satu cara yang berkesan. (Selain itu hobi saya mengemas bilik serta membasuh baju tetap diteruskan. Abaikan)

HARI ini hari Jumaat. Banyak fadilat dan kebaikan hari jumaat ini. Dan bagi saya sendiri, guru si mursyid pernah menganjurkan kepada saya untuk mengamalkan bacaan Surah Al-Kahfi setiap pagi jumaat. Kadang-kadang kekangan masa kerana pergi kelas, menyebabkan saya baca selepas jumaat. Lupakan soal bilakah saya baca,pagi atau petang. dan sekiranya saya tidak istiqamah dengan amalan itu, itu urusan saya dengan ALLAH. Cuma saya mahu kongsikan dengan kalian semua berkenaan 3 ayat daripada surah Al-Kahfi yang saya salin maksudnya daripada terjemaah Al-Quran.

3 ayat itu adalah:-

103. Katakanlah: "Apakah akan Kami beritahukan kepadamu tentang orang-orang yang paling merugi perbuatannya?"

104. Yaitu orang-orang yang telah sia-sia perbuatannya dalam kehidupan dunia ini, sedangkan mereka menyangka bahwa mereka berbuat sebaik-baiknya.

105. Mereka itu orang-orang yang telah kufur terhadap ayat-ayat Tuhan mereka dan (kufur terhadap) perjumpaan dengan Dia[896], maka hapuslah amalan- amalan mereka, dan Kami tidak mengadakan suatu penilaian bagi (amalan) mereka pada hari kiamat.



Ayat ini sangat dalam maksudnya kalau kita teliti. Nuzul ayat ini sememangnya diturunkan kepada orang Kafir. Namun, kiasan ayat ini boleh terkena pada kita semua yang beragama ISLAM. Setelah saya membuat beberapa rujukan, saya dapat simpulkan apakah kiasan ayat 'kufur terhadap ayat-ayat Tuhan' itu. Kufur di sini boleh dikiaskan kepada seseorang yang kononnya yakin mengaku ALLAH TAALA adalah TUHAN yang selayaknya disembah namun tidak yakin kepada Al-Quran dan hari pembalasan. Maafkan saya, saya tidak punyai ilmu untuk mentafsirkan ayat itu. Mungkin akan berlaku kesilapan jika saya memandai-mandai tafsir ayat tersebut (saya jahil. Ya ALLAH,kurniakanlah sedikit ilmu-Mu yang seluas lautan itu kepadaku agarku mampu mentauhidkan-MU dengan sebenar-benarnya. Sesungguhnya Ilmu-MU itu sangat luas. Ku pasti tidak mampu untuk memiliki ilmu-MU sepenuhnya. Maka kurniakanlah buat hamba-Mu yang hina ini sedikit sahaja sudah memadai).

109. Katakanlah: Sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis (ditulis) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)". (Surah Al-Kahfi)

Kalian boleh rujuk pengertian kufur di sini (Klik)

Sedikit huraian mengikut pendapat saya sendiri. Moral value yang kita boleh ambil daripada 3 ayat itu adalah kita rasa diri kita sudah melakukan tindakan serta amalan yang betul. Padahal hakikatnya kita sendiri yang rugi. Kerana apa? kita kufur @ tidak yakin sepenuhnya pada janji ALLAH. Tidak yakin sepenuhnya akan kekuasaan ALLAH. Tidak meredhai segala apa yang telah ditetapkan ALLAH. Itulah silap saya sebelum ini. Mungkin kalian juga sama seperti saya. Seperti yang kita sedia maklum, kita bukan maasum. Justeru itu, mohonlah ampun kepada ALLAH. Jangan pinta pada manusia. Manusia tidak ada kuasa untuk membantu kita. Semua adalah kuasa ALLAH.



Mungkin semakin banyak penulisan saya ini, semakin banyak salah saya. Dan sebanyak itu jugalah saya pohon maaf kepada semua sekali para pembaca. Mungkin ada di antara kalian yang mengambil hati dengan ayat saya sebelum ini. Saya bukan seorang yang siqah. Namun diharap kalian memberikan saya ruang dan peluang untuk membetulkan diri sendiri. Jika bukan tahun ini, mungkin tahun depan (2011), tahun 2012, tahun 2013 atau tahun seterusnya barulah kita berjaya menjadi sebenarnya Muslim sejati. Sungguh! 2,3 tahun itu bukan lama sebenarnya. Dan mungkin kita tak akan sempat sampai pada 2,3 tahun akan datang. Sama-samalah kita berdoa agar sinar baru kian menyinsing. Waasalamualaikum

No comments:

Post a Comment