Wednesday, April 29, 2009

Islam Untuk Semua

Memulakan penulisan ku kali ini dgn menyebut Nama ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Sungguh kecewa hati dan sanubariku kerana kerap kali menerima jwpn yg sama drpd teman2. Satu ketika dulu aku pnh mengajak teman2 ku yg kukenali ketika di bangku sekolah* (nama sekolah dirahsiakan) utk menyertai sebuah persatuan ISLAM * (harap maklum....ianya bukan berbentuk jemaah, tp sekadar persatuan ISLAM) ..tp jwpn yg sgt mendukacitakan yg aku terima...*aku bukan bdk badar dulu ketika sekolah..*aku nih lagho la skrg....*aku bukan macam kau (kononnya merujuk kpdku)...dan macam2 lagi...aku rase nak jer tampar mulut org-org yg beri jwpn cmtuh...

Fine la kalau xnak sertai persatuan ISLAM itu kerana ada komitmen lain yg lg besar....tp jgn la berikan jwpn –ve mcm tuh..ingat ape???ISLAM hanya utk org2 badar jer ker????ISLAM hanya utk golongan ustaz je ker???haa...skrg kalian jawab la sendiri pertanyaan aku nih...xperlu menzahirkan jwpn kalian tuh kat aku....kerana aku da tau jawapn yg paling tepat utk pertanyaan macam nih...

ISLAM milik kita semua yg mengaku diri sebagai seorg Muslim...Nabi pernah bersabda yang bermaksud “BARANGSIAPA YANG MENGUCAP DUA KALIMAH SYAHADAH, MAKA DIA MEMPUNYAI TANGGUNGJAWAB (WAJIB) MENYAMPAI AJARAN ISLAM” – dah puas ati ngan jwpn Baginda Sallallahu A’laihi Wasallam?...xpuas ati lg terpulang la kat kalian....

Ada satu kisah dulu ktika aku belajar kat Perak, waktu tuh aku ada jwtn dlm organisasi pimpinaan pelajar....adalah jawatan yg agak penting sket...memegang portfolia seorg agamawan...then ade la silap aku wat time tuh...huh, aku trus kne point “Apala ko nih Exco ****** wat cmnih...” aik??? Hanya kerana aku seorg exco??? Abes kalo aku bkn exco bermakna leh la aku wat jahat?? Nih jwpn yg aku x suka skali dgr..gne point jwtn....heh! x kebulurlah aku nak kan jwtn tuh....ape?? ingat exco2 badar tuh xleh wat salah sbb dier exco ker??? Bukan sebab dia seorg Muslim ke sptutnya asbab dia xleh wat salah?? *(salah yang aku maksudkan di sini adalah berbentuk ngumpat ker...mencuri ke...menipu ke...dan apa2 sekalipun yg ajaran ISLAM menganggap ianya salah)

Nape aku tulis cmni kat entri kali nih??? Nak tau ke sbb pe...jwpn kebanyakan org sikit2 ckp diri sendiri x baik...lantas xleh buat baik....ade yg cover kesilapan diri sendiri dgn merendah2kan diri...sehinggakan x rasa diri tuh da wat salah...kalau la aku ade satu mesin yg dpt basuh semua pemikiran org2 macam tuh da lama da aku bsuh sorg2 kalo aku jumpa....bukn point kan sini dia baik ke, dia jahat ke...tp bilamana dia ISLAM, dia kne jd baik....gangster2 pon kne baik....anda rasa anda gangster???? Sape lagi gangster dan otai besar??anda ke SAIDINA UMAR AL-KHATTAB?? Jawab!!! Beliau seorg taiko besar yg digeruni pd zaman Nabi dulu...tp baik + soleh....anda pula gangster yg mcmne?? * (ditujukan kpd org yg bajet gangster)

Gangster nya anda sampai xperlu solat...wah, itu lagi gangster dr MALAIKAT MAUT...lagi gangster dr Khalid Al-Walid..lg gangster dr pahlawan-pahlawan ISLAM dahulukala...senang kata gangster sgt la tuh smpai leh cabar TUHAN...tp sedar ke diri tuh???? Haa...jawab la....sedar ke x diri tuh sape??? Hamba tugasnya berkhidmat pd Tuannya...sape Tuan kita???? Tentu sekali ALLAH Taala......so berani plak kita lawan ALLAH....

Berbalik pada point asal aku terlintas nak tulis entri nih....ku nak STATE KAN smula ISLAM milik semua muslim bukan milik golongn tertentu jer....usah bicara hal besar-besar...setelkan kewajipan diri sendiri kepada Tuhan pun dah sungguh bermakna dah..hadirkan la diri kita ke arah itu....aku ckp nih bukan la sbb aku bajet bagus....tp aku agat terpukul jgk la bilamana org anggap kerja ISLAM utk ustaz...lantas org-org awam xleh sentuh hal-hal agama...mane boleh!!! Kita wajib amik tahu...urusan diri of coz amik tau...urusan saudara seISLAM pun wajib gak amik tahu....Nabi nak berikan syafaat pd seluruh umatnya bukan kpd Agamawan smata-mata....fikirkanlah....

Aku bukanlah sape-sape yang mampu membetulkan keadaan yg semakin mengeruh bak air keruh ini...tp at least sensitiviti ke arah itu berjaya aku timbulkan...kalian boleh la fikirkan maksud tersirat aku ini...ISLAM milik semua....engkau budak badar ke...exco badar ke...hatta presiden badar pon tugas pendakwah ttp sama dgn org-org yang bukan badar...dan mungkin org-org berjawatan ni ada kewajipan yg lebih spesifik utk laksanakan portfolia jwatan mereka itu....

N lain-lain pula tntg jemaah ISLAM * (asalnya xde niat nak sentuh bab sensitif nih...tp sila lapangkan minda anda) Sertai jemaah WAJIB * (jemaah yang benar..yang sesat buat apa)...eh, ayat td x abes lg...tp perjuangan sebenar bukan utk jemaah....aku amik contoh....kalau perjuangan jemaah anda itu tidak bersesuaian dgn keadaan anda berada....jadi perlu ke lg duk dlm jemaah tuh????jwb la...pandangan anda btul...kerana pandangan org tuh sumer btul...xde pandangan yg salah pun...cumanya aku nk beri pandangan...kalau boleh murnikan method perjuangan jemaah anda bersesuaian dgn keadaan semasa....tp ingat perjuangan dakwah sbnrnya bukan utk jemaah....***utk perbincangan hal jemaah ni aku post utk entri seterusnya la, itupun kalau aku ingat...ada lagi sensitiviti yg sgt-sgt ku ingin ketengahkan utk kalian yg sudi membaca sama-sama fikirkan
Wassalamualaikum......

7 comments:

  1. uhm ..
    ok thanks ats nasihat yg d berikan..
    :)

    ReplyDelete
  2. Tgas btol ayat dlm entri kali ni...
    cukup bernas dn bermanfaat
    hopefully sape2 yg bace ni
    at least dpt kesedaran
    ISLAM TU FITRAH...ISLAM UNTUK SEMUA

    ReplyDelete
  3. ".kalau la aku ade satu mesin yg dpt basuh semua pemikiran org2 macam tuh da lama da aku bsuh sorg2 kalo aku jumpa...."

    harus diinvent nie.. hehe

    bkn badar bkn bermaksud lepaskn diri dari tanggungjawab agama kan...
    isk3..

    ReplyDelete
  4. hmm...klau x baik maknenye xleh wat baik la??
    xbtul tu..itu namenye mmg xnk jd baik..
    klau xbaik pun tp ada keinginan ke arah kebaikan,ble apa jd baik..
    itu smua b'gantung kpd diri sendiri..
    klu dh niat xnk jd baik mmg xbaik la jwbnye!!
    tp apa2pun kamu dh laksanakannya..
    i.Allah,mereka smua tu akan berubah satu ari nnti..
    kita doa2kanlah..
    mmg ini cabarannye bila kita ingin menyeru org ke arah kebaikan..
    jd b'sabar je la ea..sabar itu kan separuh drpd iman =)

    em..klau ada pegang jwtn @ x sekalipun..smua diseru buat baik..
    tp klau dh pegang jwtn,maknanya kita dh jd pemimpin kn..
    jd kenala tunjukkn cth yg baik..
    apa2 yg ajaran Islam anggap salah,mmg kita xleh buat..
    tp kita sbg manusia tak mungkin lari drpd melakukan kesilapan..
    jd,ape2 yg ditegur itu terimalah dgn hati yg t'buka k..
    hmm..klau dh buat silap,
    ape yg perlu kita buat ialah insaf, b'taubat dan jgn ulanginye lg..btul kn??hehe..

    hmm..fikir2kanlah..

    jgn b'putus asa utk menyeru org ke arah kebaikan k..
    =)

    ReplyDelete
  5. salam..
    anda marah?
    xpuas hati?
    pendapat ana,
    ini adalah luahan rasa yg bercampur marah..
    mgkin anda menulisnya dlm keadaan marah..
    dgn niat untuk menegur n menyedarkan sebuah hakikat..
    "islam untuk semua"

    ReplyDelete
  6. food specialistMay 1, 2009 at 5:18 PM

    Bila nk kluarkan entri terbaru???
    bende yg same je

    ReplyDelete
  7. salam ukhuwwah...
    ana amat brstuju ape yg nta ktekan tue...
    bkn hnye badar atau insan2 yg brjwatan shj
    yg perlu mnunjukkan akhlak yg baik dan syumul...
    sebagai umat Islam,kite semua merupakan khalifah di muka bumi ini...
    sebagai seorang khalifah@pemimpin kita seharusnya menunjukkan akhlak dan contoh yg baik,barulah Islam akn disegani oleh agame lain....
    (yg ana maksudkan bkn org yg brjwtn shj,tp
    kpd sume umat Islam di dunia ini,kerana
    kite merupakan khalifah yg tlah dilantik
    oleh Allah S.W.T)

    ReplyDelete