Thursday, September 17, 2009

Sepuluh Hari-Hari Akhir Ramadhan....

Aku tertarik ngan iklan raya di kaca tv..wah..mmg meriah kita nih nak sambut raya...iklan pasal cerita2 menarik...siaran2 menarik....rancangan hiburan menarik...itu baru aku ckp pasal tv2...tv3 lg..ntv7 lg...tv9 lg...astro lg...adoiii...kemana hilangnya sentimen menghayati raya yg sbenar...

Ade sorg ustaz ceramah..dia ckp...Solat raya itu adalah detik dan ketika ALLAH ingin membalas pengorbanan kita setelah berpuasa selama sebulan..wahh..bestnya...namun bagaimana dgn org yg ma'zurah...xleh smyg cmner?....org2 yg diberikan keistimewaan oleh ALLAH ni pon diharuskan hadir masjid@surau....dgr khutbah....hurmm...awat citer pasal raya plak??nih kes influence ngan tv ar nih...haha

sbnrnya aku nak citer la jgk situasi akhir2 ketika di hostel waktu nak balik cuti ritu...aku balik isnin ptg ke gombak...selasa ade kelas pd asalnya...tp aku gamble gk la balik...dah miss home sgt2...then balik je kat umah..sok pg tgk mmbr dok on9 jer jam 10...(waktu kelas)..aku tny la kelas xde ker...diorg kata cancel...yeah!...akhirnya x sia2 aku gerak hari isnin tempoh hari..haha...rezeki

dan setibanya ku di rumah...seperti kebiasaan la kerja2 rumah yg ku perlu laksanakan..mencuci pinggan..jd driver sepenuh masa...dan sbgainya..haha...then tarawih plak..kat UIA,Gombak...terbaikk la imam dier.....sorg tuh arab berkulit gelap...tp bacaan cm sheikh shuraim...imam mekah tuh...mmg layan..imam sorg lagi bacaan halus gle + qiraat..best jgk...cm bacaan sheikh yg aku baru download b4 puasa dulu...huhuh...(pnuh dlm laptop nih bacaan imam...pilih je..=P)

ku mengharap ramadhan kali ini bukan ramadhan terakhir buatku...akan dtg kutemui lagi ramadhan akan dtg...mgkin dr segi luaran / zahiriah aku nmpk mcm x amik ape2 ihtimam (pengajaran) drpd ramadhan...tp hakikatnya ALLAH sj yg Tahu..aku byk buat dosa...kalian pon ade wat dosa...sumer ade buat salah...Hatta Nabi Muhammad SAW juga ade buat salah...cuma baginda tidak berdosa,..jd ingat..kita manusia biasa apatah lg...jgn berangan jd malaikat...yg xde nafsu dan smemangnya x berdosa...namun sama berdoa agar dosa2 yg lepas...diampunkan ALLAH...dosa sesama manusia jugak ku pohon sgt2 diampunkan...



Andaikata aku pergi dahulu....biarlah dlm keadaan aku da settle ngan manusia...AMIN...mudah2an ramadhan kali nih benar2 menjadikan kita orang yg bertaqwa seperti yg telah dinyatakan dlm Al-Quran...ramadhan bulan ALLAH...smoga kita berjumpa lagi...syawal juga ada kemuliaanny...tp jgn pk pasal raya jer...hurm...aku insan kerdil...maafkan salah silap ku~ AMIN YA RABBAL 'ALAMIN...

1 comment:

  1. salam ziarah..
    nice post!
    tersentuh membaca ny.
    insyaALLAH..
    moge2 dosa2 kita semua diampunkan..
    aamiin ya rabbal alamiin..

    salam aidilfitri!
    minta maap atas salah silap..

    ReplyDelete