Tuesday, September 1, 2009

HARI KE-7 SEHINGGA HARI KE-10

Assalamualaikum...pembuka bicara...

ingin ku kongsikan satu pengalaman hidup di mana pada ke empat2 hari ni la ALLAH membawak satu ujian yg begitu berharga kepada diriku.

Untuk tidak memanjangkan kalam....aku telah diuji dengan segala mehnah dan tribulasi tarbiyah di bulan ramadhan...lantas mengingatkan aku pd perjuangan junjungan besar Nabi Sallallahu A'laihi Wasallam...sesungguhnya baginda Nabi lebih teruk mendapat ujian...

Kalau kita kenang kembali di mana Perang Badar berlaku pada bulan Ramadhan...sahabt sekalian, ALLAH telah menjanjikan para pejuang ketika Perang Badar Syurga kerana apa?? kerana......perjuangan yg telah dilakukan jauh lebih besar demi mempertahankan agama Islam yg suci...sedangkan umat zaman skrg per citer sambutan ramadhan?????

Puasa sahur makan makanan enak2...siang harinya sek membuta....kalau pelajar mungkin akan ada yg tuang kelas (mcm diriku yg hina ini)...kalo si pekerja pasti akan cuba curik tulang....itulah fenomena yg sedang berlaku...umat Islam skrg lemah....

Alhamdulillah, selama 4 hari itu...aku mendapat tarbiyah dr Allah secara tidak langsung insyaALLAH....aku telah mendapat tunjuk ajar dr seorang hamba ALLAH bahawa...jihad perang hawa nafsu ini juga sgt susah....ku telah diberitahu bahawa jihad utk menurunkan ego jgk sgt susah...

Kalau kalian yg sedang membace ini memahami luahan hati ini pasti turut tersentuh dek kerana hiba sungguh jiwa ku meronta2....selama ini kurasakan bahawa ku sedang berjuang walhal ku telah tergelincir dr landasan keikhlasan..Istighfar hanya kpd MU YA ALLAH!...

Aku tidak ikhlas rupanya...aku tidak berlapang dada rupanya...aku pemalas...aku pengkhianat agama...namun semuanya itu disedarkan dlm masa 4 hari ini..

Wahai sahabat sekalian...adapon hidup kita ni x lama...kalau baru2 nih kita mendengar berita bahawa ust asri rabbani telah pergi menemui ALLAH...kita juga perlu ingat...bahawa giliran kita pasti tiba....janji ALLAH itu pasti...cuma yg kita harapkan skrg agar kepulangan kita kpd ALLAH dlm keadaan org2 beriman. AMIN

Justeru itu, ramadhan yg berbaki ini sama2 kita islahkn diri yer....ku paling menyampah dgr radio or tgk tv iklan pasal raya....amboi!!...br hari ke bape puasa da kecoh2 nak raya....masalah yg sgt kritikal...manusia lebih sukakan raya berbanding sambutan ramadhan...apa2pon ku serahkan syukurku pada MU YA ALLAH...

Wallahu a'lam...

1 comment:

  1. salam.tersentak aku membaca ny!
    terima kasih atas peringatan.
    moge Allah basahkan hati kita ntok merebut peluang ntok men'islahkan diri dlm bulan ramdhan!..
    insyaALLAH

    ReplyDelete