Tuesday, September 8, 2009

HARI KE 16 -18

Suram sahaja hari2 ramadhan aku nih...knape ek??? ntah la...mgkin sbb kurangnya suasana penghayatan masyarakat dan diri aku sendiri...amik ko!..puasa kali nih cm rase bese jer...sahur jam 5 pg...g kelas...bumbambumbam....g bazaar n berbuka puasa..tuh jer?? xde extra value ker puasa aku nih...kalian mcmner??? gemuk ke kurus puasa nye???
adehhh...

Aku terpksa tahan diri...kuatkan semangat nak mengaji al-Quran...soal mengulang hafazan aku kne letak no 2...yg penting aku dpt membaca Al-Quran....huh, susah btul lawan ngan keMALASan nih....org kata syaitan kne ikat...patut lagi semangat wat ibadah...tp lain plak yg jd pada aku...ke diri sendiri syaitan??ke kwan2?? (NAU'ZUBILLAHI MIN DZALIK)

bukan la niat aku nak ungkit...apatah lg nak mengomel (aku bukan baby yg comel yg layak utk mengomel...)...tp itu lah isu rata2 yang blaku pada mahasiswa lesu seperti aku....adehhh...mcmni ke nak jd org hebat??? g hantuk kat dinding!! ksi sedar diri sket...ALLAH nak ke jumpa aku dlm keadaan malas cmnih????

Apa aku xtau ke hadis Nabi mafhumnya...ALLAH kata PUASA ini UNTUK AKU!!....paham2 jela...adeh..truk2...HAFIZ mcmne aku nih???....Istighfar byk2...jgn ikut emosi dlm percakapan...(x_x)

aku mau bercerita tntg 17 ramadhan plak...kita sedia maklum bahawa tarikh tuh la NUZUL QURAN...namun..kita x sedar dan x paham apakah itu nuzul Quran...setakat dpt cuti..lepak2 duk umah goyang kaki ape barang!!...bek cm aku kat melaka x cuti nih...huhuhu...tp sayang 1000 kali syg...

Kalian xterpikir ker nape Al-Quran diturunkan dlm bulan ramadhan??? bulan pembersihan hati bulan ramadhan la..bulan penyucian jiwa...maka Al-Quran juga selayaknya diturunkan pada bulan yg penuh barakah nih...tp knapa kita sumer x pikir???...Al-Quran diturunkan bukan sekadar perhiasan...bukan skadar nak wat sumpah..bukan skdar hantaran perkahwinan...bahkan lebih drpd itu kemuliaan al-Quran...(ditujukan buat diriku jua)

Kalau la al-Quran bleh ckp...mesti mencela da masyarakat zaman skrg....hatta golongan penghafaz Al-Quran juga pasti kne...(mudah2an aku sedar dan sentiasa amanah dgn Al-Quran.AMIN)

Tangan menulis...mata memerhati...hati bersuara.....lidah kelu tanpa bicara....namun pokoknya jiwaku meronta....sedih dgn suasana skrg...sedih ngn diriku sendiri....sedih dgn permata Islam yg memalapkan diri mereka sendiri....aku bukan SUPER...

mudah2an ramadhan memberi makna padaku agar ku berubah menjd lebih baik....AL-QURAN sahabat dunia dan akhirat ku, insyaALLAH....sama2 lah kita perbanyakkan membaca Al-Quran...

Sesungguhnya Al-Quran,
Bukan sekadar dibaca,
Bahkan difahami.

Namun, bukan sekadar difahami,
Bahkan dihayati.

Juga bukan sekadar dihayati,
Bahkan dituruti segala perintah dan dijauhi segala larangan yang terkandung dalam Al-Quran itu sendiri.



hari ke 18...aku biasa2 jer..pergi kelas..namun berjaya gak baca 2 juzuk stgh...ALHAMDULILLAH...aku jd imam mlm 18 dan malam 19 di kolej kediaman...sedikit bakti yg sgt x seberapa....

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment