Tuesday, June 23, 2009

Nape jual Murah???

"LAIN KALI JUAL MAHAL......",kata-kata Makcik Nor tempoh hari masih terngiang-ngiang di telinga Fizah.

Ada benarnya kata makcik saudaranya itu.

Mengalir beberapa titis airmata gadis itu. Fizah mula terkenang akan kesilapannya yang telah lalu.

*****************

Puan Salmah sentiasa memberi nasihat kepada anaknya,Fizah. Namun, Fizah (bukan nama sebenar) yang ketika ini berusia 19tahun itu masih berdegil tidak mahu dengar cakap.

"Ibu tak faham...remaja zaman sekarang memang macam ni..",

Kata-kata Fizah itu agak kasar serta mengguris hati Puan Salmah. Beliau sering berdoa agar anak gadis sulungnya itu berubah menjadi anak yang Solehah.

Sejak pemergian suami Puan Salmah (Allahyarham Anwar), kehidupan anak-anak beliau semakin sukar untuk dikawal. Kalau dahulunya, Arwah sering memarahi dan menegur anak-anak mereka dengan tegas sehingga anak-anak itu mendengar cakap dan langsung tidak berani berkasar kepada mereka berdua. Namun, kini Puan Salmah tidak mampu untuk bertegas kerana sayangnya beliau kepada anak-anak melebihi segala-gala. Ini juga menjadi asbab mereka sanggup berkasar kepada beliau sendiri

****************

Wang insurans kematian suami Puan Salmah itu digunakannya untuk menampung perbelanjaan mereka anak beranak untuk melaksanakan ibadah Umrah di Tanah Suci. Alhamdulillah, segala perjalanan mereka dipermudahkan ALLAH Taala.

Puan Salmah beserta anak-anak telah berangkat ke Tanah Suci bersama-sama dengan Makcik Nor dan Makcik Linda, kakak Puan Salmah itu sendiri. Mereka adalah adik beradik satu ibu tetapi lain bapa.

****************

Fizah sangat suka bersosial. Dia sanggup menghabiskan masa hujung minggunya itu dengan berfoya-foya bersama teman lelakinya. Sehingga kini, sudah 3 orang lelaki pernah menjadi teman lelakinya. Fizah sememangnya seorang gadis yang cantik. Namun, kecantikan bukan segala-galanya.

Fizah terus hanyut dengan kealpaan. Namun, hanyutnya itu tidak lah sampai dia sanggup menjual dirinya kepada teman lelakinya itu. Cuma berpegangan tangan itu sudah menjadi kebiasaan buat dirinya dan teman lelakinya.

Puan Salmah hanya mampu mengalirkan air mata melihat perubahan sikap anaknya itu. Tidak termampu untuk melakukan apa-apa. Alasannya kerana SAYANG PADA ANAK. Satu alasan yang tidak sesuai untuk diperhujahkan di sini.

Akhirnya, terlintas di kotak fikiran Puan Salmah untuk membawa anak-anak mereka mengerjakan ibadah Umrah. Dengan harapan doa beliau di sana dimakbulkan agar ALLAH memberikan hidayah kepada anak gadisnya itu.

**********************

Tibanya rombongan Puan Salmah dan keluarga di Makkah. Mereka ditempatkan di Makkah Hotel, betul-betul berhadapan dengan Masjidil Haram.

Ketika itu, Fizah mengangkat beg galas merahnya itu.

Tiba-tiba di sapa oleh Makcik Nor, "Fizah, apasal beg kau tuh koyak?"

Fizah pun menjawab, "Alah, biasalah...beg murah senang la koyak...."

Makcik Nor tersentak dengan jawapan Fizah tuh. Lalu beliau berkata, "Macam tu jugak la manusia...kalu jual MURAH, senang la rosak...xbernilai..."

Fizah buat endah x endah jer kata-kata Makcik Nor itu.

*****************

Seperti yang telah dihajati ketika di Malaysia lagi. Puan Salmah sentiasa mendoakan agar ALLAH memberikan hidayah kepada anak gadisnya itu

Hari demi hari. Masa demi masa. Ketika demi ketika.

Tibalah satu hari yang sangat-sangat menjadi sejarah.

Fizah mendapat panggilan telefon dari Kuala Lumpur (ketika itu kebetulan dia ada membawa handphone menggunakan talian antarabangsa)

"Hello, ni Syafiq....Fizah, kita break!!..Awk tuh play girl...banyak sangat foya-foya dengan lelaki. Awak ingat lelaki nak sangat ke perempuan macam awak?", panggilan telefon dari teman lelaki Fizah. kini dia bukan lagi teman lelaki Fizah.

Mengalir air mata Fizah. Teringat dia pada kata-kata Makcik Nor tempoh hari. Benar kata Makcik Nor. Perempuan mahupun lelaki yang menJUAL MURAH mudah rosak. Kata-kata Syafiq itu benar-benar menyedarkan Fizah.

Akhirnya, Fizah bertaubat. Alhamdulillah, Tanah Suci Makkah menjadi saksi perubahan dirinya kepada yang lebih baik.

5 comments:

  1. sgt setuju..laki yg baik tuk gadis yg baik..amin..

    ReplyDelete
  2. mge ramai lgi y sperti fizah di luar sana mndpat hidayah..amiin..

    ni buat sndiri ke amek dr ane2..he3

    ReplyDelete
  3. nih citer benar yg telah di edit2
    karang sendiri yer cik fieqa
    hehe

    ReplyDelete
  4. jangan jual laen kali...

    kalou jual ader ar org nk beli..he3..

    n "sahih" (lazimnye) perempuan yg baek utk laki yg baek..

    hu3... jd perbaikilah diri kite...krane kite dpt yg setimpal dgn aper yg kite baiki...

    ReplyDelete
  5. luqman mmg mantap dlm meluahkan komen
    haha

    ReplyDelete