Tuesday, March 17, 2009

SPM...dan Alam Persekolahan

Tarikh 12 mac baru-baru ini telah diumumkan keputusan SPM bagi calon-calon SPM 2008. Tahniah diucapkan kepada yg berjaya mendpt keputusan cemerlang dan bagi yg kurg cemerlang. Yakinlah bahawa setiap yg berlaku ini adalah ketetapan daripada Yang Maha Berkuasa. Setiap yang berlaku telah ditetapkan oleh-NYA sejak azali lg.

Pengalaman serta suara hati ku telah mengajarku utk menghadapi situasi ketika memperoleh keputusan SPM dulu. Di sini bukanlah niat di hati walau secebis sekalipun utk mengimbau kenangan suka dan duka ku di alam persekolahan. Tapi secara jujurnya adalah utk berkongsi apa itu alam persekolahan melalui pandangan jiwa kecil ini.

Pertama-tamanya tahniah kepada skolah kesayanganku yang terletak di Klang kerana berjaya lagi mengekalkan kecemerlangan berada di ranking yg ke-2 dlm analisa sekolah terbaik SPM SBP. Itulah dia Kisas. Tahniah kisas!!..U’re the best skuwl in the world.

Ku teruskan dengan perbincangan serta fokusku dalam menulis blog ini. Untuk dimaklumkan bahawa SPM adalah sekadar peperiksaan yg dpt membezakan tempat pembelajaran seterusnya. Sama ada dalam atau luar negara. Yes, ku akui bahawa SPM dlm menunjukkan bhw ke’genius’an seseorg itu terbukti. (Wah, bahasa terabur!!...maafkan ku wahai guru BM ku sekalian...hehe)

Mungkin sekadar kata-kata pengubat hati bahawasanya alam persekolahan termasuklah SPM adalah salah satu ujian utk kita. Ianya tidak lagi bererti sekiranya di sekolah anda perform tetapi apabila di university kurg menyerlah.. (ku pohon kpd Hadrat-Mu ILAHI agar aku berjaya perform di universiti kali ini ...AMIN)...Hal ini kerana di sekolah sistem pembelajarannya byk bergantung kpd bantuan guru serta komitmen sesebuah sekolah itu.

Berbanding di university, kita semua akan dpt rasa segala cabaran dan dugaan yg semakin bertambah. Kemalasan bertingkat-tingkat. Serta terasa bahawa tiada bezanya anda pelajar SBP kah, pelajar MRSM kah, pelajar TEKNIK kah, pelajar SMKA kah, pelajar SMK kah, atau pelajar SMK (C) atau SMK (T) kah.....segalanya tidak ada perbezaan. Yang pastinya hukum alam mengatakan “YANG RAJIN SERTA BERSEMANGAT AKAN TERUS BERJAYA”.

Oleh itu, rakan-rakan sekalian..suka utk ku ingtkan diriku serta kepada semua bahawa alam persekolahan bukanlah ending kepd proses pembelajaran. Sedarlah perjalanan masih jauh. Kita perlu sedar dan memulakan hidup baru.. (“Mudah2an segalanya berjalan lancar,AMIN”). Walaubagaimanapun di dalam hati kecilku tetap mengatakan alam persekolah tetap menjadi ingatan sanubariku.

Kepada kenalan dan taulan ku....Semoga kita berjumpa lagi pada masa akan datang...Yang pasti ku xmahu berjumpa kalian dlm keadaan “SEORANG”, sebaliknya “BERDUA” (pada hubungan yg sah sahaja) atau lebih advance “TIGA”, “EMPAT” dan seterusnya...hehe...Sehingga berjumpa lagi...Kenangan bersama masih segar di dlm kotak ingatanku....tp APA YANG PASTI...

ALAM PERSEKOLAHAN
tidak mungkin berulang lagi........................................................................!!!!

3 comments:

  1. ayu gadis bertudung merah,
    manis jejaka segak berserban,
    hidup berseri dalam fitrah,
    andai terus pada Tuhan

    Susun seroja sebelah-sebelah,
    Bukan sekadar membina sanggul,
    hidup harap tiada berbelah,
    ummah bersatu pastikan unggul

    bukan batu, gua mahupun geliga,
    tapi sekadar jadi sebutan,
    biarlah satu, dua mahupun tiga
    asal semua hidup beriman.

    ReplyDelete