Saturday, March 28, 2009

Persepsi Masyarakat Awam Arab Saudi Terhadap Malaysia.

Post kali ini pernah diceritakan oleh bonda tersayang, Puan Hajah Norbehar bt Abdul Hamid kepada saya. Bonda telah berangkat ke Mekah untuk melaksanakan Rukun Islam ke-4 yakni menunaikan Haji ke Baitullah.

Ketika itu saya masih kecil. Seingat saya ada la dalam umur 7 tahun mungkin. Sudah lebih 1 dekad telah berlalu. Saya dan adik beradik tinggal bersama sanak saudara ketika itu.

Ketika tibanya bonda dan ayahanda di sana. Bonda, seperti biasa dengan keramahan beliau akan menyapa sesiapa sahaja di sana dalam Bahasa Inggeris (kerana ketika itu bonda belum mempelajari Bahasa Arab,tetapi kini sudah) jika berpeluang.

Pernah ditanya oleh seorang Arab,
“Min aina?...............”,
Bonda ketikaitu tidak memahami soalan tersebut, tapi sekadar mengagak bahawa orang tersebut bertanyakan tentang negara asal bonda. Bonda menjawab ,
“Malaysia”.
Si Arab tadi berkata
“Bagus....”,

Tapi hal sedemikian tidak lagi berlaku ketika kini.
Giliran makcik saudara saya pula laksanakan haji kalau tidak lupa 4 tahun lepas. Soalan yang sama telah ditanya pada makcik saya,
“Min aina?....”,
Jawapan yang serupa juga, seperti bonda telah makcik jawab,
“Malaysia...”,
“Malaysia KHINZIR...”

Makcik terkedu dengan jawapan tersebut. Siapa yang tak faham, “KHINZIR” itu apa.....Begitulah sedikit sebanyak bukti persepsi masyarakat Arab terhadap Malaysia. Apa boleh buat, kita sebagai rakyat Malaysia sendiri tahu apa yang berlaku di Malaysia.
(sekadar berkongsi...............)

1 comment:

  1. sy study kt luarngara n bpluang bwkn ngan rmi international students len..
    kwn llki egypt sy kate yg kwn2 die cite kt die org muslim mesia mmg sgt bhati2 pilih mknn halal,
    tp psl hubungn bf/gf rilek je..
    die kate pelik..
    tp bg sy,die xperlu pegi mesia,die stil bleh nmpk cth students mesia kt cni..
    nauzubillah~

    ReplyDelete