Tuesday, November 30, 2010

headgear?....tudung?....fesyen?...huh~

Assalamualaikum....

Bicara soal tudung...apakah itu? Tudung saji ker ek? kan tudung saji nih orang panggil 'tudung' jgk...hurmm....saje la saya taip kat google translate , 'tutup kepala' then dia translate 'headgear'....maahhh! sy nih pantang sket ngan word gear nih...haha
kebetulan amik kos mechanical engineering jadi gear2 nih mmg blaja la...spur gear, gear box....dan bla2 (nih dh keluar tajuk ler)

Sbenarnya tajuk utama ingin membicarakan adakah tudung itu suatu kewajipan? jwapannya tudung x wajib....haha,konstrovesi kan? Tudung x wajib....kalau tudung wajib lelaki pon kena la pakai tudung...so tudung x wajib bagi lelaki kan ;P

Tudung wajib x pakai utk perempuan? Ntah ler, dlm Al-Quran kata menutup rambut bagi perempuan adalah suatu kewajipan...kalau org arab gelarkan HIJAB....bukan tudung...hurm! ada beza ker?...bg saya ada....tp persoalannya Wajib ke pakai tudung???WAJIB...tapi ada inisiatif lain...bleh jd x wajib tudung tuh...hehe

Kewajipan itu akan gugur...kalau si perempuan tuh TUTUP RAMBUT dia guna benda lain...contohnya kain langsir ke, guna kair cadar ke...pon boleh asalkan rambut dia tutup...so di situ x guna tudung pon xper..macam pelik jer kan apa yg saya cuba smpaikan ni....

Ok....kembali pada dunia nyata...Sebenarnya apakah perintah Allah buat wanita Muslim ini? Pakai tudung ker? Sebenarnya perintah Allah Taala adalah menutup aurat yakni rambut....tidak kira lagu mana skalipon asalkan perintah itu dituruti....justeru itu, yg kita sudah sedia maklum 'benda' yg digunakan untuk tutup aurat (rambut) bg wanita Muslim adalah tudung...jd Wajib lah pakai tudung itu....melainkan dtg satu zaman, manusia x guna tudung dah nak tutup rambut wanita itu tp guna benda lain*...so xde la salahnya....bleh fhm ker?

Sabar dlu....mesti kalian pembaca ada hal yg x setuju dgn saya kan?ok...truskan bicara soal tudung lagi....dalam Al-Quran, Allah xde pon suruh wanita Muslim itu memakai tudung labuh...sebaliknya perintah Allah di dalam Al-Quran buat wanita Muslim adalah melabuhkan tudung sehingga menutup bahagian dada...itu adalah perintah Allah Taala..*termasuk la sekiranya akan dtg satu zaman org x guna dh tudung tp guna benda lain yg menurut syarak ia sah sehingga menutupi dada bagi wanita Muslim itu....jd perintah ini jelas bukan?



so KEWAJIPAN pd yg diperintahkn bukan pada adat...hurm....xperla...topik skrg sy hny nak bicarakan soal tudung sahaja...kalian semua psti sedar kewujudan perkembangan dunia fesyen kita skrg....namun persoalan yg timbul, tudung tuh fesyen ke? tudung bukan fesyen tp seperti yg sy jelaskan di atas sebentar td...

Tp zaman sekarang nih, banyak sgt model tudung yg bertujuan memperagakan tudung tetapi hakikatnya tidak bertepatan dengan syarak...sbb ape? hurm....tgk shaja la tudung yg diperagakan...dah la tidak menepati perintah Allah Taala yakni menutupi bahagian dada....ditambah pula dgn gaya posing yang sgt menggoda oleh para model...ishk....truk btul!..nak peraga tudung ke nak peraga badan....kadang2 itu yg perlu dipersoalkan buat mereka yg suka sgt menjadi model tudung..(hurm, maafkan sy kalau kasar bahasa)

sekadar ingin berbincang adakah tudung itu fesyen atau sebenarnya perintah ALLAH Taala tp manusia menganggapnya sekadar fesyen semata-mata....

Wallahu a'lam

Gambar hiasan.

7 comments:

  1. salam..
    saya tak pasti unuk menambah, membetul, atau sekadar menulis pendapat. sebenarnya bukanlah yang diisukan itu menutup rambut. oleh sebab menutup rambut tulah sebenarnya makin ramai yang sekadar meletakkan sesuatu di atas rambut. Tapi sebenarnya, menutup kepala. Kalaupun seorang perempuan itu botak, tak digugurkan hukum WAJIB menutup aurat bagi dia semata-mata sebab dia takada rambut. Tapi sebenarnya, dia tetap wajib tutup aurat sebab yang wajib ditutup itu adalah kepala. Itu yang pertama.

    Yang kedua, soal benda yang digunakan untuk menutup aurat tu memang bukanlah namanya tudung. Dalam lain bahasa, lain istilah yang digunakan. Tapi, apa2 yang digunakan sekali pun wajiblah mengikut apa yang ditetapkan syara'.
    Apa2 pun, dengan peredaran masa dan pertambahan pelbagai 'musim' dalam hal agama ini, kita perlu kembali kepada yang asal, iaitu, al-Qur'an dan as-Sunnah. selagi mana kita berpegang dengannya, kita tidak akan sesat selamanya. Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  2. salam.. geli hati ku bila baca yang bab tutup kepala ngn langsir.. hihi

    some girl already cover their chest dan ada yang cover sampai betul2 labuh but still kelihatan ape yang hendak di cover, mcm mn pula pandangan anda?

    ReplyDelete
  3. Sbb ape ek jadi macam tuh? adakah sbab badan terlalu besar? (sori to say)...kalu cmtuh...pakai baju besar sket...tidak terlalu ketat...isu nya, org xnak pakai baju besar coz takut nmpk gmuk kan? so bila jd cmtuh...mula la macam salut nangka..even labuh tudung pon..bleh nampak apa yg tidak sepatutnya

    ReplyDelete
  4. kpd anonymous kedua :

    kenapa timbul persoalan ttg pkr tu ye? sedangkan masih ramai lagi muslimah di luar yang belum mendapat hidayah untuk menutup aurat. pada mereka yang dah menutup aurat,alhamdulilah..buat apa kita nak persoalkan lagi.

    saya faham wanita yg bertudung labuh kadang2 lebih 'seksi' sbb adakalanya bahagian tersebut agak kelihatan. tapi pada pandangan saya, muslimah tu dah cuba yang terbaik kan? tak kisah la mereka memilih tudung yg bagaimana,asalkan tudung mereka menepati syariat,menutup aurat semampu yg boleh,kita patut bersyukur kerana masih wujud muslimat yg sebegini tatkala fesyen tudung makin hebat harini.

    saya yakin,semua muslimat sedar jika mereka mengikut fesyen tudung yang pelbagai harini, mereka pasti akan kelihatan lebih cantik dan menarik. tetapi mereka yg memilih untuk bersederhana dalam syariat, bukankah itu lebih baik kan? saya rasa tak wajar kita persoalkan.

    dan saya juga pernah berbincang perkara ini bersama teman2, mungkin ada cara lain untuk tangani 'masalah' yg saudara/ri persoalkan. mungkin pemilihan jenis kain tudung perlulah dr kain yg tidak terlalu lembut. sebenarnya baju besar tak beri kesan pun. percayalah.

    conclusion, tak perlulah kita persoalkan hal ini.sbb muslimah tu mmg dah cuba yg terbaik. bentuk fizikal lelaki dan wanita mmg berbeza,amat mustahil lah untuk wanita kelihatan spt lelaki pada bhgian tersebut.

    saya harap anonymous ke2 dan yg shbt2 lain faham apa yg sy cuba sampaikan. byk lagi muslimah yg perlu diberi perhatian. jgn persoalkn mereka yg sudah berusaha sebaiknya,sebaliknya berilah mereka semangat untuk istiqamah.

    wslm.

    ReplyDelete
  5. dan, saya yakin mereka yang melabuhkan tudung bertujuan melindungi bahagian tersebut dr pndgn ajnabi. cuba kita fikirkan,ada ke muslimat yg melabuhkan tudunf kerana saja2 nk tunjuk bhgian tersebut? kalu begitu,lebih baik singkat kan tdg atas dada.

    ReplyDelete
  6. nk kmen apa yg dtimbulkan oleh anon yg ke-2, skrg ni tudung yg btul2 ikut syarak susah nk dpat kt msia, walaupun labuh tp kain lembut, tu yg jd camtu..cdgn sy kpd wanita muslimah, pakailah tudung yang kainnya x lmbt sgt(agk kasar) spaya x melekat d badan..

    ReplyDelete
  7. nk bg pendapat.. dgn gmbq tdg cm ats tu.. byk gak yg kainnye lembut.. bila pki ye ttp bhgn yg septtnye.. tp melekat.. (phm ke) so byk gak klw kita tgk labuh tp tetap nmpk (kene pilih betul2 ea jns fabrik tdg tu)..
    nn.. psl de btg kat blkg tu.. x ke ia menampakkan bntk leher?

    -- ira --

    ReplyDelete