Sunday, November 28, 2010

Ada apa dengan seluar pendek~

Assalamualaikum...

Ape topik yang saya ingin lontarkan kali ini yer? Sebenarnya dalam kotak fikiran saya nih mc2 sy sedang fikirkan....pasal itu la....pasal ini laa....tapi tidak semua yg sy fikirkan dpt sy lontarkan dalam masa yang sama. Justeru itu topik yang ingin saya utarakan adalah berkaitan dengan 'Seluar Pendek'..

Haha...kelakar kan dgr tajuk tuh? Memang kelakar dan tersangatlah lucu dengan topik seluar pendek itu...namun apabila di teliti kan semula...sgt la berat isu seluar pendek di kalangan orang skrg nih...



sbb ape? ok, bermula satu situasi yg ingin sy bawakan....

Situasi pertama :
Seorang lelaki, berbadan sasa...kalau di luar,dress up mmg smart gle...berseluar jeans dan baju polo memang sangat kacak lagi bergaya..Dan gaya pemakaiannya ketika panas terik siap memakai speck brand 'ray-ban'....Tapi, kalau dalam rumah, sgt selekeh dengan hanya memakai boxer tanpa memakai baju...Mendedahkan aurat usah ckp lg...siap tayang bulu kaki lagi...aiseyman....x geli ker? Kalau saya, geli la....mungkin kerana saya seorang lelaki. Sudah tentu melihat aurat lelaki sendiri naik geli. (Tamat situasi pertama)

Situasi kedua :
Seorang pemuda yang berwajah bersih. Sentiasa menjaga solat 5 waktu. Kalau sebut tentang solat fardhu, pantang tinggal! Pemuda ini sangat bertegas soal solat fardhu. Dan sangat tidak menyukai mereka2 yang sengaja meninggalkan solat dan menganggap solat ini suatu yang tidak WAJIB. Namun, setelah solatnya (selalunya solat pakai kain pelekat), dia akan bukak kain pelekatnya.Hanya tinggal boxer sahaja yang dipakai. Beserta baju ^_^.....Yang ni pun tayang bulu kaki jugak....kalau ada orang macam ni, sorry to say...still x bape comel la...baru pas solat td kan? huhu

itu la situasi seluar pendek....kelakar x? orang dala situasi pertama bukan main bergaya kt luar rumah. Tapi dalam rumah x pakai baju pastu pakai boxer jer...haih, nak jd model boxer ker? Ingat ler, Allah tidak berjasad....Di mana sahaja psti ALLAH WUJUD....tapi aurat tutup kat luar je ker?




Tidak ada beza pon dengan org yang bersolat tuh tadi....aurat tetap aurat...dia tahu solat itu wajib tapi dia xtahu tutup aurat juga wajib...sayang skali situasi macam nih....Saya pernah dengar satu tazkirah yang agak x proper ayat pentazkirah tuh...tapi sgt makan dalam maknanya..

Pentazkirah tuh menyebut....'Aurat' ni di kalangan manusia jer....so, kalau duk sorg2 kat umah...time tuh tiada batasan aurat dah la..ketika itu bogel pon xper...sbb duk sorg2...tp kalau ade org dalam rumah atau dalam bilik yg sama...aurat tetap aurat....tak kira la aurat lelaki sesama lelaki atau perempuan sesama perempuan...huhu....(ayt yg sebenar lg ganas~~)

jadi buat pembaca lelaki, beringat la...aurat lelaki sesama lelaki menurut mazhab Syafie adalah dr pusat hingga 'atas' lutut...ingat yer! Mazhab syafie tidak mengatakan lutut itu aurat....tp atas lutut br aurat...kalau x percaya rujuk org alim....sy bljr mcm ni la..kalau sy silap....sila tegur saya semula, (Ahmad Muzakkir 013-4590213)

Lagi satu nak bagitau, lelaki yang x tutup aurat....xbleyh jd imam....so...fikir2kan la....buat mereka yg dh agak2 nak jd husband tuh....or dh jd husband....or berhajat nak jadi laki org tuh...cukup2 la tunjuk aurat tuh....even nak bersukan pon boleh je tutup aurat kan?..korg x leh jd imam kalo dedah aurat, imam pd isteri pon xleh la jawabnya...Wallahu a'lam

1 comment: