Friday, October 30, 2009

..........................................................

RUGI!!!!

Tatkala semua insan ghairah mempersiapkan diri untuk akhirat, aku masih ingin menurut nafsu keduniaan.
Orang lain berebut-rebut mencari kerja untuk Islam, kerja yang tanpa dibayar,
aku pula semampu mungkin nak "passing" kan kerja tersebut kepada orang lain.
aku hanya mahu mendapat nama, kemasyhuran, kononnya akulah yg terlibat dalam usaha gerakan islam ini.
aku islamik, berkopiah, berjubah, berserban, aku berjanggut, aku banyak mengamal sunnah nabi, aku hafaz quran, hadits, kata-kata ulama, aku banyak bertemu ulama, aku dilihat tsiqqah...

tapi RUGI dan kecewa,
jauh tinggi menggunung zahiriah yang dicari,
dalaman ruhaniah ditinggalkan begitu,
cakap besar ana anta, syeikh syeikhah
tapi hak ukhuwwah langsung x dijaga,
mengecewakan hati dan perasaan sahabat-sahabiah.
usahlah beria-ia nak melaungkan "ana uhibbukum fillah..."
dan sbgnya,
tapi pemahaman ukhuwwah yg sbnr tiada...

belum lagi sentuh soal akhlak...lagi byk ketempangan. ..

memang depan rakan2, terjaga segala....di belakang mereka?
ingat, misi Nabi ialah menyempurnakan akhlak....
usah terlalu jauh dan mndalam kitab2,
tapi perkara asas terabai,
ukhuwwah dan akhlak diletak begitu sahja...

SUDAH, ALLAH DAH SEDARKAN KELEMAHAN, TERUS MUHASABAH DAN BERUBAH.

BUANGKAN KEEGOAN.

SIAPA AKU DI SISI ALLAH? NAK BERMEGAH DENGAN MANUSIA LAIN?

AKU BERAMAL UNTUK ISLAM, KERNA AKU TAHU, TEMPANG DAN CACATKU TAK TERKIRA.

AKU TAK BOLEH MENIDAKKAN KUALITI DALAM AMAL INI.

KENA SERIUS, CEPAT BERTINDAK, BERSUNGGUH-SUNGGUH DALAM AMAL INI.

JAGA UKHUWWAH DAN PERASAAN ORANG LAIN.

BUKAN BUAT KERJA MACAM NAK TAK NAK SAHAJA.

REBUT PELUANG, BUKAN MENOLAK PELUANG.

BERSIHKAN HATI, SUCIKAN HATI, AKU TUJUKAN SEMUANYA HANYA UNTUK ALLAH

TAK PERLU AKU BERHARAP PADA MANUSIA, KERNA MEREKA AKAN MENGECEWAKAN AKU

ALLAH JUA TEMPAT TUJU SEGALA PERKARA.

AMPUNKAN KAMI YA ALLAH

No comments:

Post a Comment