Tuesday, February 7, 2012

No Entry~

Assalamualaikum....

Saya ni bukanlah blogger yang aktif, namun saya seringkali berfikir dan adakalanya idea yang baik saya terfikir untuk dikongsikan bersama. Dan sering juga kemalasan untuk update blog. Biasa la geng! Malas itu memang satu anasir negatif dalam diri. Tapi jangan buang keMALASan itu......(pelik kan? kenapa jangan buang?)

Sebab Allah cipta setiap sesuatu berpasangan....Adanya lelaki, akan adanya perempuan. Ada jantan, ada betina....semua ada pasangnya....sifat juga begitu...ada gelap, ada terang....ada tinggi, ada rendah...ada rajin, maka ada MALAS....kerana itu sifatnya bagi makhluk! memerlukan pasangan untuk saling melengkapi..eh merewang jauh pulak! kesimpulannya malas perlu dikurangkan bukan dibuang terus.....

ramai org terlupa diri sebagai makhluk xkan sempurna...mana mungkin malas boleh dibuang? x logik...tp malas boleh dikurangkan....eh..sebenarnya ini bukan topik utama saya nak share....

Saya nak share berkenaan persepsi kita terhadap Rezeki....lebih berterus-terang persepsi kita sebagai Hamba kepada Tuhan. Ramai orang, bila melakukan sesuatu kerja, tidak kira perniagaan or whatever...mereka sudah pasti akan cenderung memikirkan tentang ganjaran atau DUIT, BONUS, INCOME dan sebagainya....dan menjadi kebiasaan manusia akan memandang material itu semua sebagai rezeki....xde income, maka xde rezeki!!!! KHOTO' JIDDAN-JIDDAN!!! (Salah sangat-sangat)....



Kalau kita menyempitkan ruang lingkup rezeki seperti....maka kita sebenarnya terlalu memandang rendah kepada TUHAN EMPUNYA DUNIA ini, Allah Azzawajal. Sepatutnya kita lebih terbuka melihat apakah pengertian rezeki itu.

Allah berikan kita hidup...mampu untuk bernafas....mampu berjalan ke sana ke mari...mampu belajar....mampu makan...mampu minum...mampu berbuat macam-macam...itu la rezeki tak terhingga...Rezeki itu nikmat....Maka segala nikmat itulah rezeki...baru betul hakikat pengertian rezeki...

Dulunya saya selalu berdoa, "Ya ALLAH, murahkan rezekiku, rezeki kedua ibubapaku, rezeki keluargaku"....namun xde pon duit dtg bergolek...usaha jua bisnes dan segala bagai...eh xde pon income besar RM31k...RM1+++ cash...RM5000...xdpt pon beli Mercedes Benz E240..xdpt pon beli BMW 5 Series.....Namun, saya sangat bersyukur bilamana saya muhasabah diri saya balik...yeah! Saya dapat hidup....menghirup udara segar! saya dapat belajar....saya sihat dapat bermain bola...boleh melihat...boleh mendengar...ada selera makan...boleh minum...itulah NIKMAT kurniaan ALLAH yang tidak ternilai....

Duit boleh kumpul...tp kalau buta dapat beli mata??? Duit boleh cari...tp kalau duit berjuta-juta, makan pon xselera...last2 selera pada ubat-ubatan je?? hurm...marilah sama-sama kita muhasabah semula...sebenarnya kita jangan terlalu nak kejar benda duniawi tapi hakikat nikmat yang sebenar kita lupa bersyukur...*saya cakap nih muhasabah buat diri saya juga...

Apa guna duit banyak...mampu mengubah 'cara' hidup keluarga...mampu sedikit bermewah...tp bila ALLAH tarik nyawa...xkan mampu juga nak beli kehidupan itu semula...saya bukan nak downkan semangat teman2 yg membaca entry ini...sekadar perkongsian....saya juga inginkan kemewahan..ingin hidup selesa...namun, selesa dlm sedar...selesa dalam beringat!!!

Kalau dalam nilaian rezeki itu terletak kemewahan...sudah pasti Nabi Muhammad dlu Allah dah jadikan seorang yang jutawan...hartawan yang mempunyai berbilion-bilion harta...tp Allah jadikan Nabi tidak kaya...kerana nikmat sebenar bukan pada harta...Nabi diberikan rezeki atau nikmat yang bersifat lebih mutlak dan hakiki...yakni Nabi dijanjikan Syurga yang terdapat dalamnya 2 sungai yang mengalir...

Sebagai pengakhiran bagi entry ini, saya simpulkan mcm nila...kita jadilah apa jua yg kita nak jadi...jutawan ka..hartawan ka...datuk ke menteri ke....jadilah!...ada kereta besar macam gajah ker..macam bas pon xpe...miliki lah! xde larangan pon...tp satu hal shaja...xperlu terkejar sangat harta dunia...nanti kita kecewa...buat sesuatu tu ikhlaskan diri...sambil2 niat nak dpt income,gaji or bonus pendapatan tuh xper..sebab tu fitrah manusia....cuma jgn state kan itu semata-mata sebagai rezeki kamu!!!! ayat ini agak kurang ajar sebenarnya....Contoh situasi, kita struggle buat satu perkara..then x dpt seperti yg kita impikan..then kita cakap "Takda rezeki...."..come on la...ayat itu seolah-olah menafikan Kuasa ALLAH YANG MAHA MEMBERI REZEKI....bila kita cakap 'xde' macam x buat...contoh...Ibu tugaskan Ali beli barang kat kedai..ibu kata, nnt dah beli letak atas meja..katakan perintah tuh WAJIB..tp bila ibu tgk atas meja xde brg tu..ibu tny Ali mana barang tu? Ali jawab xde...maksudnya ape? Ali x beli barang tuh....Ali x jalankan tugas...begitu jugak bila kita ckp xde rezeki.....sapa beri kita rezeki? ALLAH Azzawajal ! xde bermakna Allah x bagi rezeki kat kita...fuh! biadap sungguh kita pada Tuhan...Allah beri kita rezeki...mcm2 DIA bagi....cuma mungkin yg kita harapkan tak kesampaian..sebab ape? sebab itu BUKAN REZEKI KITA...thats the point!!!!! lps nih jangan ckp xde rezeki....

Harap tulisan ini tak menimbulkan kemarahan siapa2...dan x timbulkan kontroversi apa2...semoga ini menjadi perkongsian bersama...kita perlu beradab (nasihat utk saya)...kita perlu bersabar (nasihat utk saya)...kita perlu berusaha (nasihat utk saya)...kita perlu bergantung harap pada Allah semata-mata (nasihat utk saya)...kita perlu meredhai segalanya (nasihat utk saya)...dan tidak lupa juga KITA PERLU MUHASABAH DAN BERTAUBAT (nasihat utk saya)

*****lakukanlah perniagaan! kerana itu sunnah....letakkan first sekali, perniagaan itu SUNNAH....baru fikirkan ttng hikmah perniagaan iaitu 9/10 pintu rezeki dtg dari perniagaan...kalau letakkan hikmah tu dlu..maka SUNNAH tuh dilupakan....just tanam dalam diri, buat sunnah adalah meniru Nabi...Meniru perilaku Nabi dapat pahala, dan pahala balasannya insyaALLAH Syurga!

Amin

Wassalam

No comments:

Post a Comment