Wednesday, March 9, 2011

WHO AM I?

"Siapa kita dulu xpenting...namun setiap tindakan kita sekarang ini penentu siapa kita akan datang!..."

Itulah kata2 awl dlm memulakan pembicaraan berkenaan entry 'WHO AM I' kali ini....

Dengan lafaz Basmallah,kita mulakan perbincangan...seperti kata-kata intro itu, kenangn di masa lampau hanyalah tinggal kenangan semata-mata...usah bicara tntg masa depan jika diri ini belum bersedia utk berubah..

Aik,mcm pelik jer kata2 intro ini....tp kenapa yer??

Dalam membicarakan tntg diri ini....penulis berhasrat nak bawakan sebuah kisah di mana kisah ini bersifat umum namun pengajarannya barangkali boleh difahami insyaALLAH...



Kisah ini berkisarkan tentang seorang lelaki. Pada usia remajanya, si lelaki ini sangat dikenali dengan perwatakan pantagonis ibarat dialah penjahat dalam sebuah cerita. Kejahatannya itu tidak dapat disangkal lagi. Namun, kejahatan itu bukanlah begitu kritikal sehingga mampu menempatkan beliau di Tahanan (***) atau penjara-penjara hamba...

Jika setiap percakapannya, sudah menjadi kemestian orang lain menilai beliau ini seperti cakap ntah apa2. Dalam erti kata lainnya, jika 100 patah perkataan diucapkan, hanya maksumum 3 patah sahaja boleh dipercayai. Inilah ibarat tahap orang tidak percayakan si dia...belum lagi dinilai tntg kejujurannya dalam melaksanakn sesuatu tugas.

Namun, kerana si dia tidak meletakkan zaman silam itu adalah zaman pengakhiran kisah hidupnya. Maka diizinkan ALLAH TAALA,Tuhan sekelian alam, maka dengan peniupan Ruh Islami ke dalam jiwanya..maka dia berubah pada sudut 180darjah secara mendadak. Beliau menyesali dengan perangai dan attitudenya sebelum ini, maka dibukakan pintu hati untuk bertaubat.

Dan kini beliau memimpin satu organisasi perjuangan korporat. Hidupnya kini lebih terurus dan diyakini tntg kredibilitinya. Sehinggakan penulis sendiri berbangga dengan diri insan tersebut. Namun, dirinya minta untuk dirahsiakan.

Justeru itu, penulis ingin membawa satu pemahaman bahawa siapa dulu kita x penting, namun siapa kita akan dtg yg menjadi persoalan yg paling utama dlm idup ini..Who Am I...buat remaja belia sekalian, tanyalah pd diri anda...siapa anda nak jd??

Zaman remaja ini la klimaksnya...penentu siapa diri kita akan dtg...penulis juga masih berada di zaman remaja belia lagi..siapa diri penulis akan datang maka perlu decide hari ini...smoga anda yang membaca memahami plot kronologi entry kali ini....anda jualah yg bakal menjadi pemimpin akan datang....setiap kejayaan bermula dgn langkahan yg pertama...INGIN MENJADI SEORANG YANG BERJAYA BERMULA DENGAN MINDA YANG POSITIF.
Sekian Terima Kasih

6 comments:

  1. bosan gler entry ko ni

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum..
    I've some advise that can be share here..
    kalau kte bercakap soal berubah ni, saya blh share something..saya jugak pernah dan selalu dan harap akan sentiasa cuba untuk berubah ke arah yang lebih baik dari semasa ke semasa, InsyaAllah.
    memanglah perubahan tu tak mudah. banyak cabaran yang perlu dihadapi dalam setiap perubahan yang kta wat atau nak wat. tap fikirlah, kalau kta tak ubah diri kta, siapa lagi yang akan ubah kta.berkenaan hal ni pun, Allah sebut dalam al-Qur'an. Jadi, usaha tu mestilah datang dari kta jugak dan yang selebihnya doalah pada DIA agar dimudahkan. InsyaAllah DIA tolong.

    satu cara nak berubah ni, saya nk kongsikan..bila kta berpindah dr satu tempat ke tempat yang lain, contohnya, sekolah A ke skolah B, kta boleh jadikan tmpt tu sbg pemangkin utk kta berubah sebab kat situ tak ada orang yang betul2 kenal kta untuk dia judge or menafikan kta. tapi kalau nak tunggu betul2 takada orang yang kenal kta kat satu2 tempat tu mmg agak payah, kec kta pindah dlm utan.. =)
    jadi, kta ubahlah bla kta pindah dan kekalkan perubahan yang baik tu smpai bla2.

    satu perkara lagi, ingatlah kalau nak tunggu org tak judge kta, itu adalah satu perkara yang amat mustahil. Jadi, berubahlah bla kta rasa nak ubah dan jgn postpone2 lagi dah.
    "Allah Maha Berkuasa beri hidayah pada sesiapa yang Dia nak, dan Dia berkuasa menyesatkan sesiapa yang Dia nak."
    Jadi sementara hidayah Allah ada dengan kta, datang pada kta, kta dapat rasa, ambillah peluang tu sebbelum Dia menyasatkan kta. Wallahu A'alm.

    ReplyDelete
  3. terimakasih bg yg meninggalkan komentar di sini
    sy terharu kerana dalam kebosanan entry ini jgk ada yg memberikan komentar...

    sy dh lama x update...sudah berkarat...jd sy perlu touch up lg bakat utk lebih ade kesungguhn utk update blog ini

    ReplyDelete
  4. walaupun orang kata bosan o penulis sendiri rasa bosan..pendapat saya sebagai blog walker, xde masalah pun untuk terus menulis. jangan lupa tujuan asal menulis adalah untuk berdakwah. ni adalah salah satu uslub dakwah yang baik pada masa kini. apapun, just continue n istiqamah menulis.. kalu rase bosan, just ubah blog ni jd lebih ceria. penulisan perlu imiah supaya selari dengan diei penulis dan cita2 untuk Islam tu. ilmiah bukanlah dari aspek wajib tulis bab ilmu saja, tp mksudnya blh beri pengajaran pd orang lain jgk..skadar pencerahan~

    ReplyDelete
  5. "man arofa nafsahu, waman arofa rabbahu"

    ReplyDelete