Tuesday, March 2, 2010

ANALISA.........[MUHASABAH]

“ANALISA...siapa kita”
>>KITA MENGAKU ADANYA TUHAN, TAPI LARANGAN TETAP DILAKUKAN.
>>ADA MALAIKAT KIRI DAN KANAN, TIDAK DIENDAH AKAN KEHADIRAN.
>>PERCAYA RASUL DAN PARA NABI, SUNNAH MEREKA TIDAK DITURUTI .
>>QURAN DIBACA TIADA PENGHAYATAN, INTIPATINYA TAK DIAMALKAN
>>HIDUP AKHIRAT ENGKAU YAKINI, MASIH MENGEJAR NIKMAT DUNIAWI
>>QADA’ DAN QADAR TELAH DITENTUKAN, DITIMPA MUSIBAH HILANG REDHA DAN KESABARAN

Itu adalah sedikit sebanyak rangkap daripada lagu nasyid yang bertajuk analisa nyanyian Shoutul Amal. Kalau kita dengar dengan penuh perasaan, saya yakin dan percaya sedikit sebanyak diri kita pasti termuhasabah dek nasihat daripada kumpulan nasyid itu.

Bukan niat saya untuk rekemen kan lagu itu. Tapi sekadar berkongsi agar kita sentiasa muhasabah diri kita. Analisa diri kita......siapa kita sebenarnya? Saya juga bukanlah baik sangat nak nasihat orang, tapi sudah kewajipan saya bergelar MUSLIM untuk saling memperingati sesama manusia.

Tersentuh disudut hati ini untuk memberi respon kepada muka hadapan surat khabar metro bertarikh 3 Mac 2010. “USTAZAH LEMAS”.link di sini Alahai Ustazah, kenapa jadi macam ni?. Memang la tak semua manusia perfect!. Setiap orang pasti ada melakukan kesilapan. Tapi bila mengaibkan nama sang Ustazah saya terasa sangat sedih. Akhir zaman. Macam-macam boleh berlaku.

Isu buang anak juga satu hal akhir zaman yang sangat menyedihkan. Ishk3... Sekarang kita kena percaya dan berwaspada dengan situasi sekarang. Inilah akhir zaman yang pernah disebut oleh Baginda Nabi Muhammad Sallallahu A’laihi Wasallam dahulu. Berkaitan couple satu hal yang sangat mudharat. Semuanya bermula dengan ungkapan “Hye, boleh berkenalan?”. Saya tak berhajat nak berceloteh atau berkongsi hal-hal couple ini. Tapi mungkin kalian boleh baca blog ini.klik di sini

Entah lah, tak ada idea. Tinta sedang 'lembab'. Muhasabah lah diri kita semula. Saya pun baru ditegur oleh seorang sahabat agar memuhasabah diri balik. Dah makin lagha barangkali. Sesungguhnya hidup kita tak lama pun. Bila-bila saja Allah akan panggil kita pulang ke pangkuan-NYA. Doakan agar kita semua tergolong dalam golongan orang yang beriman. Amin. Wallahu A’lam

No comments:

Post a Comment