Saturday, May 23, 2009

Perihal diri............

Dengan menyebut nama ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG

Aku memulakan tulisan sejak berkurun tidak menulis....kali ini aku ingin kongsikan satu hal berkenaan diri aku sendiri. Mungkin tulisan kali ini membosankan dan kerana itu aku tidak mengharapkan kalian meneruskan membaca entri ini. Tapi kalo mau baca sangat2 dialukan.

Sememangnya hidup ini telah ditetapkan terbaik untuk kita. Bermulanya sistem pembelajaran aku di sekolah rendah kebangsaan....iyah, aku sangat bersyukur menetap di Malaysia...dua sekolah aku belajar dulu...Sekolah Kebangsaan Taman Seri Gombak sampai darjah 3 je..then pindah skolah Sekolah Kebangsaan Taman Selasih....kedua-duanya di Gombak...

Takdir yang ALLAH tetapkan memang terbaik...sape sangka aku yg asalnya di Gombak, Selangor ini boleh sambung belajar ke Kelantan...SMU (A) MAAHAD MUHAMMADI LILBANIN, KOTA BHARU....sekolah tuh memang best...ketika di sana la aku belajar menghafaz Al-Quran..tp sayang, x sempat habis menghafaz....then aku pindah pulak ke KOLEJ ISLAM SULTAN ALAM SHAH...sekolah ini juga best la...pengalaman baru...

Asalnya aku sangat nakal kaw-kaw...haha..terkenang zaman sekolah rendah...masuk maahad lak, ‘my parents’ sgt bangga coz aku berubah jd baik sket...tp poyo tuh tetap ada....pastuh aku sambung blaja di KOLEJ MATRIKULASI PERAK....sgt beruntung sambung belajar di sana...dan kini aku student UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA (UTeM).....

Mesti pelik napa aku tulis post nih??sebabnya aku tersentuh dek kata-kata seorang hamba ALLAH yg tegur perangai aku...yeah, aku tau perangai aku mmg kadang-kala menimbulkan spekulasi...tp dengan slumber je si hamba ALLAH tuh sound perangai aku ni dgn ayat mcm ni lebih kurg “Kalau kamu tak pindah dari MML (Maahad Muhammadi Lelaki), mesti x jadi mcm nih”....amboiii..!! panas giler aku dengar....abes bagi dia, aku jd student KISAS sia-sia???

Kalau aku x masuk kisas, mungkin aku x akan masuk matrix perak.....kalau x masuk matrx perak...mungkin bukan utem la tmpt aku blaja skrg...dan mungkin aku bukan diri ku yg skrg (xde ape-ape sgt, tp proud to be myself)..point yang aku nak garapkan di sini hanyalah menasihatkan semua org yg membaca post ni...apa-apa yg berlaku itu adalah ketetapan drpd ALLAH...jgn pertikaikan hal-hal yg lepas...mungkin sbagai pengajaran boleh la sebut-sebut....tp untuk ungkit janganla sesekali yer....ingat tuh....Kalian semua mengaji Al-Quran...perhatikan ayat Al-Quran ini..SURAH AL-BAQARAH AYAT 216 -“...BOLEH JADI KAMU MEMBENCI SESUATU, PADAHAL IA AMAT BAIK BAGIMU, DAN BOLEH JADI (PULA) KAMU MENYUKAI SESUATU, PADAHAL IA AMAT BURUK BAGIMU.....”
Wallahu a’lam...............................

2 comments:

  1. b'syukurlah akir..
    takdir Allah mmg yg t'baik utk kamu..
    kamu sgt beruntung..
    tdk sptku..
    impian utk melanjutkan pljrn ke skola agama hanya tinggal impian..
    tp ku pasrah..
    mungkin ade hikmah disebalik ketentuan Allah utkku..
    skrg,ku b'jya msk U yg kuimpikan..
    Alhamdulillah..
    namun..ku perlu b'usaha gigih utk memenuhkan ilmu di dada..
    doakanlah daku wahai akir..

    ReplyDelete
  2. Allah knows the best for His Creation!

    inallaha maa'na..

    ReplyDelete